Wednesday 23 November 2016

‘Ga verder naar Barteljorisstraat’

Voor mij zo’n beetje het liefste kanskaartje dat er is: ‘Ga verder naar Barteljorisstraat’. Vandaag was het zover: op naar Barteljorisstraat! Evenals de Houtstraat, Zijlweg, Kalverstraat én Leidschestraat. Een dagje Amsterdam en Haarlem met Joukje en Marlies. En herinneringen aan de lopende band.

Blij hoofd!

4 jaar Amsterdamse herinneringen in 1 straat

Bij zo’n straat in Amsterdam kom je niet met teleporterende vermogens. Ik reisde met de trein naar Amsterdam Centraal en liep vanaf daar naar Koningsplein. Ik praat gelijk weer alsof iedereen Amsterdam op z’n duimpje kent, maar goed: tot 2 jaar geleden woonde ik in Amsterdam en na 4 jaren in de hoofdstad, weet je wel iets. Sterker nog, die ene wandeling riep de ene herinnering na de andere op. Van het hotel waar mijn ouders eens een logeerden nadat ik een overnachting had gewonnen langs het oude kantoor van 1%Club, langs een gebouw van Scientology waar een studiegenootje en ik ons van afvroegen of je er heelhuids uit kon komen als je eenmaal binnen was geweest, langs het Amsterdam Museum waar ik met mijn museumjaarkaart een keer een bezoek aan heb gebracht, tot het kantoor van Schone Kleren Kampagne waar ik voor een interview voor mijn masteronderzoek ben geweest, langs het Oxford House waar ik het mondelinge examen voor mijn IELTS toets heb gehad tot en met Atheneum boekhandel op Spui, waar we onze antropologische (studie)boeken kochten. Een korte wandeling waarbij ik nu zelfs nog wat andere herinneringen weggelaten heb, omdat het anders wel een enorme reeks wordt. En ik mis Amsterdam nog steeds niet. Moet je nagaan.

Kalverstraat en Leidschestraat

Over herinneringen gesproken: het dateert alweer van 6 jaar geleden dat Joukje en ik elkaar leerden kennen via een oud-huisgenoot en –studiegenoot. Als je dezelfde studie doet en daarna aan het werk gaat als trainee bij hetzelfde bedrijf en het toevallig heel goed met elkaar kan vinden ondanks hele tegengestelde karakters: dan heb je gewoon een toffe vriendin voor het leven. En dat is Joukje! Alleen maar hip dat ze toevallig in Amsterdam was én tijd had om met mij op Monopolystratenjacht te gaan. We troffen elkaar in de Kalverstraat, ook wel bekend als ‘die dure Monopolystraat’.  Het was lekker rustig gelukkig, waardoor we alle ruimte hadden voor het maken van foto’s. Praktisch puntje namelijk: die bordjes hangen hoog hier! Gelukkig vonden we voor de toeristische trekpleisterverkooptent een lager hangend bordje. Door naar de Leids(ch)estraat waar we ook nog even moesten zoeken voor een geschikt bord. Het bezoek aan Amsterdam hebben we afgesloten met een warme drank bij Bagels&Beans. Via een toeristische grachtenroute terug naar Amsterdam Centraal en huppakee: de trein naar Haarlem.

Leidschestraat en Kalverstraat

Barteljorisstraat, Zijlweg en Houtstraat

Wat soms dubieus is aan deze uitdaging: straatnamen die gewijzigd zijn. De Barteljorisstraat was niet zo ingewikkeld, maar vervolgens moesten we kiezen uit de Kleine en de Grote Houtstraat. Die grote was wel tof, dus dat werd het. En daarna was het nog interessanter: er is een Zijlstraat, maar ook een Zijlweg. Tja, wat wordt het dan? Ik heb gauw gegoogeld om te concluderen dat Zijlweg gewoon de beste optie is als je de Zijlweg op de foto wil hebben. Via de Zijlstraat en de Zijlburg kwamen we in de Zijlweg. Kieken maar die foto en tadaa! Een uur nadat we Amsterdam uitreden met de trein zaten we bij een hip en knus tentje voor de lunch, mét alle straten in Haarlem in de pocket. Efficiënt zijn is best fijn. Zo gaat het wel vaker: de straten op de foto zetten kost niet heel veel tijd en je hebt de ruimte voor een randzaak. Even lekker ergens neerploffen en bijkletsen onder het genot van drinken en eten. Vandaag een superlekkere wortelpastinaaksoep. Wat ook fijn is, is dat steeds meer cafeetjes verse gemberthee hebben! Ik hou niet van muntthee, maar wel van thee én van gember in mijn glas met heet water dus whoop, goede ontwikkeling in Neerlands theeland.
Barteljorisstraat, Zijlweg en Houtstraat


Nog 1 reis te gaan

Een gewaagde tussenkop zonder garanties, maar toch: nog 1 reis te gaan! Op de planning van zaterdag staan Den Haag en Rotterdam. Wegens werkzaamheden aan het spoor kan het nog wel es een uitdaging zijn, maar ik ga mijn best doen. Dankzij Appie Heijn heb ik zelfs een treinkaart op de kop getikt die reizen door het hele land dit weekend heel goedkoop maakt. En als het dan gelukt is: jeetje. Dan zitten 12 uitdagingen in 1 jaar tijd er gewoon op. Laten we niet te vroeg juichen, maar het is wel een heel bijzonder vooruitzicht. Ik hou jullie op de hoogte!

No comments:

Post a Comment