Sunday 9 October 2016

Starende etalages

Ze staren mij aan. Ze knipogen naar mij. Winken. Een denkbeeldige windvlaag laat een mouw wapperen alsof de mouw zwaait. Ik kijk de andere kant op. Het kan niet. De verleiding is aanwezig, maar nog niet groot. Ik ben sterker. Toch?

"Helft van de helft"

Dagelijks kom ik langs een kledingzaak waar op de ramen staat: "helft van de helft". En ja, dat gaat over de prijzen van de kleding in die winkel. Niet de volle prijs betalen, maar slechts een kwart. Voor iemand met een nieuwe kledingmaat is zoiets wel heel interessant. Voor het kindje in een ver weg land dat zijn vingers hieraan kapot gewerkt heeft niet natuurlijk, tenzij hij wel een fijne prijs ervoor ontvangt. Maar het maakt niet uit: ik hoef er niet naar binnen. Deze maand koop ik geen eerstehandskleding. Ook niet als het slechts een kwart van de oorspronkelijke prijs kost of de winkel een outlet is. Nee.

Zelfcontrole

"Marlies, waarom is dit zo moeilijk voor je?" hoor ik je vragen. Ik ben al bezig met een extra blog schrijven over de ontwikkelingen die ik de afgelopen jaren heb doorgemaakt. Lang verhaal kort: 2,5 jaar geleden woog ik maar liefst 20 kilo meer dan ik nu doe en de laatste 3 maanden heb ik nog eens extra hard gewerkt aan een lijf waar ik helemaal happy in ben. Het probleem is alleen dat de kleding in mijn kledingkast nogal slobberig en onverzorgd om dat lijf heen hangt. Nu heb ik een vrij beperkte kledingkast dankzij de opruimmaand, maar de kleding die weg is, maakte mij niet gelukkig en was in 90% van de gevallen te groot. Kortom, er is ruimte in mijn kast en leven voor nieuwe kleding in een nieuwe kledingmaat.

Voorbereiding

Gelukkig bereid ik mij altijd wel aardig voor op elke nieuwe uitdaging. Zo had ik in de laatste week van september nog wat aankopen gedaan (ook onder het mom: ik ben jarig en trakteer mezelf). Daarbij was ik ook zo slim om een winterjas te kopen, want jeetje, die hebben we al nodig deze week, brr (ik heb het iig niet zo warm meer). Met die jas ben ik helemaal in mijn nopjes, alleen heb ik nog geen bijpassende sjaal. Op korte termijn een hele goede reden om mijn breipennen af te stoffen en van de bolletjes wol die ik in huis heb een sjaal te maken. Nieuw wol kopen zit er dan niet in uiteraard. Zo word je toch weer creatief met de middelen die je hebt en dat is alleen maar leuk en uitdagend. Ik doe die uitdagingen niet voor niets natuurlijk!

No comments:

Post a Comment