Friday 30 September 2016

Oktober: de koop niets nieuws maand!

September loopt op zijn/haar (wie biedt?) einde. Ik hou van september. Ik ben in september geboren en deze maand hebben we altijd een magische afwisseling tussen zomer en herfst. En van de herfst hou ik stiekem ook. Al haal ik een nat pak het liefst alleen op weg naar huis. Maar daar gaat het niet om. Wat wordt de uitdaging van oktober?

'Buy nothing new month'

Op mijn Issuekalender staat dat oktober de Buy nothing new month is. En dat betekent voor mij: geen nieuwe kleding en schoenen kopen in oktober. Ik vind het nu al moeilijk. Eerlijk is eerlijk: in september heb ik toch iets meer aan kleding gekocht dan ik anders zou doen om mij hier wat op voor te bereiden. Vooral die winterjas koop ik toch het liefst vers van de kledingfabriek (hopelijk zonder hongerloontjes en barre omstandigheden). En die winterjas ligt nog in de winkel op mij te wachten. Gelukkig heb ik 'm al betaald!

Diensten of producten

Ik wil nog wat dieper duiken in de officiële maand, maar voor mijzelf geldt dat het alleen op gaat voor kleding en schoenen. Ik ga er vanuit dat eten en drinken gewoon gekocht kan worden (anders: bah) en de afname van diensten of het kopen van producten die noodzakelijk zijn, wil ik wel gewoon kunnen doen. Stel je voor dat net in oktober de tafelpoot afbreekt en ik de rest van de maand met een mislukte tafel zit. Al heeft dat ook zo zijn charmes... Misschien moet ik op zo'n moment toch nog even afwegen wat wijsheid is. We gaan het zien!

Opgeruimde terugblik

Nu voel je vast aankomen dat de opruimmaand wel afgelopen is, maar nog niet voorbij. Het is heerlijk om de tijd te nemen om de spullen goed uit te zoeken en als alles eenmaal opgeruimd is, mag alles een vaste plek gaan krijgen. Dat laatste loop ik op het moment nog tegenaan omdat niet alles opgeruimd is. Het wordt een dubbele maand: toch weer dingen weggooien en ze niet vervangen door nieuwe exemplaren. Maar dat is volgens Marie Kondo dan ook écht niet de bedoeling. 2 vliegen in 1 klap!

2 comments: