Monday 7 November 2016

Vertrokken vanaf 'Start'

Aaaah jeetje! Dit is opeens zó leuk! Gisteren ben ik begonnen met de uitdaging van november: alle Monopolystraten uit het Nederlandse spel bezoeken. En jaaa, dat is dus best cool om te doen.



Er gaat niets boven Groningen

De uithoek van Monopoly zit middenin het spel: Groningen. A-kerkhof, Grote Markt en He(e)restraat prijken vol trots met rode vakjes op het speelbord. Geboren en getogen in een (Drents) dorp op 17 kilometer van deze stad, was dit wel een mooi startpunt. Ik ken alleen de weg totaal niet. Grote markt: makkie. Herestraat: ohja! Dat is die winkelstraat. A-kerkhof: ik ben er een keer geweest maar ik heb geen idee waar het is. Sterker nog, ik dacht dat het zeker 5 tot 10 minuten lopen bij de andere 2 vandaan zou zijn.

Geen probleem: ik appte eerder deze week een vriendin of ze toevallig nog vrij was deze zondag en yes, dat was ze. We hadden elkaar inmiddels anderhalf jaar niet gezien, maar gelukkig is dit zo'n vriendschap waarbij tijd niks uitmaakt. Ze wist hoe je bij A-kerkhof kon komen dus dat was ook een pre. Toen ik vanochtend ff Google Maps bekeek, zag ik dat het wel heel makkelijk te vinden was. Gewoon, net voorbij de Vismarkt. Doe ik daar zo moeilijk over xD

Anyway, ik nam de bus vanaf het ouderlijk huis naar 'de Stad' en aangezien ie tegenwoordig ook Grote Markt aandoet op z'n route, werd ik gewoon op de juiste bestemming afgezet. En jaja: daar zijn ze, de eerste 3 Monopolystraten!

A-Kerkhof, Grote Markt en He(e)restraat

Na het bezoek aan deze kekke straten streken we neer in een leuk cafeetje voor warme chocolademelk met slagroom en een gebakje. Plan: op elke Monopolytrip iets in deze richting smikkelen in een lokaal café. Gezellig bij kunnen kletsen met Aniek en na een bezoekje aan WAAR voor hippe Kromkommersoep kon ik de bus richting mijn ouderlijk huis pakken. Althans... Naar iets halverwege die route!

Het grote Monopolyprobleem

Wist je dat de meeste plaatsen alleen een Dorpsstraat of alleen een Brink hebben en zelden allebei? Dan weet je het bij deze. Ons Dorp: dat is niet een echte plaats in Nederland, maar ik vermoed dat het een dorp van herkenning moest worden voor alle deelnemers van het spel. Immers, als de meeste plaatsen in elk geval een Brink of Dorpsstraat hebben, kan iedereen vinden dat het zijn of haar dorp of stad is. Slim!

Gelukkig zijn er altijd gekkies die dingen nader onderzoeken (waarvoor dank!) en een vriend stuurde me een blog door waarin alles haarfijn wordt uitgelegd. Inclusief cruciale informatie: namen van plaatsen waar je wél een Dorpsstraat én Brink hebt! Mijn oog viel al gauw op Tynaarlo. Waarschijnlijk voor jou totaal onbekend, maar ik vertelde je al dat ik afkomstig ben uit Drenthe. En ja, daar ligt Tynaarlo.

Ik stapte in Peize uit de bus, waar m'n ouders met de auto klaar stonden en we met z'n drieën naar Tynaarlo reden. Regen deert mams en mij zeker niet en al gauw was ik 2 straten rijker, ha!

Dorpsstraat en Brink
Mijn ouders kregen de smaak te pakken en m'n vader bracht ons naar het waterbedrijf Groningen in Glimmen (seriously). Ach ja, waarom ook niet? Of ik nog een elektriciteitsbedrijf op de kop tik, weet ik nog niet, maar m'n waterleiding is gescoord.
Waterleiding. Ruig.


Feest der herkenning

Het leuke aan deze uitdaging: er zijn denk ik weinig mensen die niet op enig moment in hun leven een potje Monopoly hebben gespeeld of zien spelen. Denk ik. In mijn omgeving wordt in elk geval heel enthousiast gereageerd en ik heb al wat gezelschap voor een aantal andere steden. Zo leuk! Het is voor iedereen herkenbaar en iedereen vraagt zich af waarom ze zelf nooit op het idee gekomen zijn om alle straten te bezoeken. Ja, ik weet ook niet waarom ik het pas eind december 2015 bedacht toen ik druk bezig was met m'n lijst met uitdagingen. Soms heb ik een goed idee en soms niet. Feit is dat ik weer eens een uitdaging te pakken heb waar ik spontaan energie van krijg. Maar daar zit ook een valkuil: nu wil ik per se alle straten binnen halen. Damn it. Of er nog stations en een elektriciteitsbedrijf bij komen: we gaan het zien. En hier kun je het lezen en bekijken, want dit is toch wel een van de betere onderwerpen om over te bloggen. Nou, ik gooi die dobbelstenen nog een keer en nee, vrij parkeren of op bezoek in de gevangenis hoef ik niet vol te maken hoor ;-)

No comments:

Post a Comment