Saturday 16 July 2016

Halverwege juli, halverwege het fietspad

Makkelijk is deze uitdaging niet. Een maand zonder internet, elke dag een attent kaartje op de post doen, een maand veganistisch eten: piece of cake. 250 kilometer fietsen in een druk leven? Het is bijna vreemd dat ik het moeilijk vind. Zo ontdek je nog es iets over jezelf!



130 kilometer

De teller hierboven geeft mij voor even een opgelucht gevoel. Een paar dagen geleden stond er nog een getalletje in de 70. Dan is het al bijna 15 juli en is de maand al bijna halverwege. Ga ik het dan wel halen? Met wat fietstochten in de avonduren en vandaag een wat langere tocht heb ik er nu toch 130 kilometer van kunnen maken. Ha! Doorzettingsvermogen is 1 van mijn kenmerken en daar is ie dan weer.

Uitgedaagd

Wat maakt deze uitdaging dan zo moeilijk voor mij? Ik kan mijn vinger er niet op leggen. Wel weet ik dat het weer hierin een rol speelt. Regen en wind zijn geen prettige fietsomstandigheden. Vooral die eerste. Ik heb afgelopen week onvrijwillig een nat pak gehaald, een uur in een koude trein gezeten en daarna een paar dagen verkouden rondgelopen. Als ik even mag kiezen, hoeft dat natuurlijk niet weer (haha, 'weer'). Dat ik niet zo goed weet waar ik heen moet fietsen, helpt ook niet zo. Ik heb een paar fietsroutes die heel mooi zijn, maar met dreigend onweer of regen niet geschikt zijn. Iets met bos en bomen en weinig schuilmogelijkheden. En voor de titel 'fietsstad' hoeft Amersfoort van mij niet direct in aanmerking te komen helaas. Al brengt dit mij al schrijvend op ideeën: de IKEA is natuurlijk geen verkeerde fietsbestemming voor na het avondeten. Mits het droog is natuurlijk.

Wat een watje

Aanstelleritus noem ik het bijna: niet fietsen omdat het slecht weer is. Wandelen met een paraplu (en eventueel regenlaarzen aan mijn voeten) is geen enkel probleem. Leuk zelfs: er zijn dan veel minder mensen op straat en het voelt heel knus om daar onder je paraplu te lopen. Ik ga mij afvragen: ben ik een watje dat ik niet met een regenpak aan de fiets op stap om deze uitdaging te halen?

No comments:

Post a Comment