Saturday 20 February 2016

Tips van een ex-werkzoekende: gespreksvoorbereiding

In totaal verstuurde ik in mijn periode als werkzoekende 15 sollicitaties. In 8 gevallen ben ik uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek (het woord ‘sollicitatiegesprek’ begint een beetje uit de mode te raken geloof ik). Kortom, in mijn motivatie en cv deed ik iets goed. Nu had ik de kans om mij te presenteren als de geschikte kandidaat voor de baan. In de loop van de tijd heb ik een vaste manier van voorbereiden ontwikkeld. Ik kreeg daardoor regelmatig als positieve feedback dat ik goed voorbereid was.

De voorbereiding doet voor mij meerdere dingen: ik weet (weer) goed waarom ik deze functie interessant vind en deze organisatie mij aanspreekt. Kortom, waarom ik die baan wil hebben. Daarnaast hoef ik in het gesprek zelf niet nog diep na te denken (en in paniek te raken) om voorbeelden te bedenken waarin ik de gevraagde vaardigheden toonde. In dit blog deel ik mijn voorbereiding in 3 stappen.

Stap 1: veelvoorkomende sollicitatievragen voorbereiden

Bepaalde vragen worden steevast gevraagd in een gesprek. Daar kun je je op voorbereiden door to googelen op ‘veelgestelde vragen tijdens een sollicitatiegesprek’. Ik bereid 4 vragen voor. Dit zijn altijd dezelfde vragen. Deze stap helpt mij het meest om scherp te krijgen waarom ik deze baan wil. In meerdere gesprekken is mij bijvoorbeeld gevraagd: ‘Hoe zie jij jezelf over vijf jaar?’ Nou echt, als je mij chagrijnig wil krijgen, moet je die vraag stellen. 5 jaar geleden had ik al niet eens gedacht dat ik zou wonen waar ik nu woon of zou doen wat ik nu doe. Het voordeel van deze voorbereiding is dat ik na de derde keer voorbereiden opeens wel onder woorden kon brengen wat ik voor de komende jaren wil. Zo kom ik er wel.

Mijn vragen:
·       Wat spreekt mij aan in deze functie?
·       Wat zijn mijn leerpunten?
·       Waar zie ik mijzelf over vijf jaar?
·       Wat lijkt mij leuk aan deze baan?

Het verschil tussen de eerste en laatste vraag zit ‘m in dat ik bij de laatste vraag mijzelf inbeeld in deze baan. Door echt te denken aan hoe ik dit invul en waarom ik dit graag doe.

Stap 2: de vacature uitpluizen en STAR maken

In de tweede stap pak ik de vacature er weer bij. Wanneer ik bezig ben met de motivatie en cv in reactie op de vacature, kopieer ik deze altijd naar Word en sla dit op. Zo kan ik de vacature ook na sluitingsdatum raadplegen.
Wat ik nu doe, is alle belangrijke termen eruit halen en onder elkaar zetten in een (ander) Worddocument. Het doel is om bij elke term een voorbeeld erachter te zetten, het liefst STAR. Tijdens het noteren van de termen komen er al ideeën in mij op, die zet ik er dan kort gelijk achter. Is de lijst compleet, ga ik bij alles langs en graaf ik diep in mijn geheugen om passende voorbeelden uit eerdere banen te bedenken. Hierbij werp ik ook een blik op mijn meest complete cv. Ik vergeet namelijk wel eens dat ik ergens trainingen gegeven heb of toch wel ervaring heb met dat ene element. Zeker als je carrière wat langer duurt dan de mijne (ik ben nog geen 30 jaar oud) is het goed mogelijk dat je niet spontaan alles kan bedenken wat relevant is.

Stap 3: vragen die ik zelf stel bedenken

En dan de laatste stap: vragen bedenken voor de organisatie waar je op gesprek gaat! Ontzettend belangrijk. Op het internet zijn talloze lijstjes te vinden met voorbeeldvragen. Hier heb ik uit gehaald wat goed bij mij past en wat ook veel inzage geeft in de functie en de taken die mij te wachten staan als ik die rol vervul.

Wat heel grappig is, is dat mijn gesprekspartners telkens onder de indruk zijn van mijn vragen, terwijl ze eigenlijk heel simpel zijn. Aangezien ik dit een beetje als mijn kenmerk begin te zien, weet ik nog niet of ik mijn magische vragen online wil zetten ;-) Bij genoeg verzoekjes zal ik wat meer geheimen prijsgeven!

Feedback vragen

Vervolgens gaat mijn voorbereiding naar mijn klankbord. Hij geeft er weer feedback en aanvullingen op. Soms komt hij met een ander voorbeeld dat ik zelf vergeten ben. Handig!
Uiteindelijk heb ik door deze voorbereiding een document van ongeveer 3 A4’tjes. Deze lees ik nog een aantal keer door voor de dag van het gesprek en vul ik eventueel ook nog wat aan.

Ik leer het niet uit mijn hoofd, maar onbewust weet ik wel wat voor informatie er in staat. De inhoud is wat ik ben en mijn motivatie, die zit in mij. Door het op papier te zetten, heb ik het al voor mezelf geoefend en als ik dan in het gesprek vragen op mij afgevuurd krijg, lukt het mij veel beter om een antwoord te bedenken en maak ik een goede indruk. Dus, waar sta jij over 5 jaar?


Lees ook:

No comments:

Post a Comment