Thursday 10 August 2017

Hardloper in wording

Trots deelde ik de foto op Instagram: ik heb echte hardloopschoenen gekocht! Het doel: op zondag 10 september meelopen met de 5 kilometer bij de Bridge to Bridge. Heel spannend om twee redenen:

  1. ik heb nog nooit meegedaan aan een hardloopwedstrijd
  2. waar je ook kijkt, iedereen adviseert beginnende hardlopers om niet te hard van stapel te lopen. Is 5 kilometer in 5 weken wel realistisch voor de gewrichten?

Iets met afwisseling en uitdaging

Als dit je eerste bezoek aan mijn blog is, komt het volgende als een verrassing. Als dit niet je eerste bezoek is, dan denk je dadelijk waarschijnlijk: heb je haar weer. 
Zo nu en dan overvalt een gevoel mij. Er begint iets te kriebelen. "Goh, laat ik eens..." en op die puntjes komt onderwerp X Y of F terecht en ik ga ermee aan de slag. Iets met een drang naar uitdaging. Het is niet dat ik mij zit te vervelen, maar af en toe snak ik naar een nieuwe prikkel. En dat vind ik heel leuk! Het leven is een grote ontdekkingstocht en je weet nooit wat je tegenkomt. Na een jaar waarin ik elke maand een andere uitdaging aan ging, is mij wel duidelijk geworden dat ik dit af en toe nodig heb. Nou, dan bedenk ik toch weer eens een nieuwe uitdaging?

Beginnen met hardlopen

Een van de lastige dingen aan hardlopen vind ik dat er ontzettend veel gezegd en geschreven wordt over hoe, wanneer, hoe vaak, waar en in welke houding je moet lopen. De een adviseert stretchen, de ander juist niet. Volgens de ene expert is houding A het beste, de ander adviseert houding R. Gelukkig zijn alle experts het over 2 dingen wél eens: zorg voor goede hardloopschoenen en bouw langzaam op. Dat de definitie van 'langzaam' vervolgens weer per expert verschilt, is weer een volgend punt. Je wil niet je gewrichten kapot maken door te hard van stapel te lopen (lopen, haha). Als het om looptechnieken gaat, is er nóg meer informatie, maar ergens heb ik het idee dat ik eerst maar eens moet beginnen met hardlopen voor ik de techniek bij ga schaven. Je kunt niet in één keer letten op je hoofd, schouders, armen, handen, heupen, benen, knieën, voeten én het verkeer. Oh en je kan ook nog op hartslag trainen. Laat ik maar bij het begin beginnen!


Stap 1: goede hardloopschoenen aanschaffen

Met mijn broertje, ervaren hardloper, ging ik naar een hardloopzaak in Zwolle, waar mijn looptechniek bekeken werd en ik op basis daarvan een aantal schoenen paste en probeerde. Eenmaal tevreden met mijn keuze ging de pinpas het pinapparaat in en had ik ze: hardloopschoenen! Ze staan op de foto bovenaan deze pagina te shinen en na 3 hardloopsessies weet ik zeker dat ze als gegoten zitten.


Stap 2: langzaam opbouwen

Ik volgde al een tijdje de blog van GirlsLove2Run en het gaat daar niet zoveel meer over hardlopen als voorheen, maar dat betekent niet dat ze geen archief hebben met nuttige artikelen. Al gauw had ik wat hardloopschema's die bescheidener van start gingen dan de man van de hardloopzaak adviseerde. Na het doorvoeren van wat kleine wijzigingen heb ik een fijn schema waarbij mijn eerste hardloopsessie bestond uit 10 keer 1 minuut hardlopen en 1 minuut wandelen, dus een totaal van 20 minuten. Daarbij liep ik 5 minuten warm en 5 minuten uit. Op de racedag in september loop ik nog geen 5 kilometer aan een stuk door, maar wie zegt dat dat moet? Mag bij gezegd worden dat ik heb gekeken naar finishtijden van vorig jaar en ik daar wel een redelijk realistische richtlijn uit heb gehaald. En anders: iemand moet als laatste eindigen.

Het schema bestaat ook uit 2 keer per week krachttraining en sowieso 1 dag rust per week en een dag voor yoga of rust. Gewapend met mijn foamroller probeer ik mijn spieren tevreden te houden en ik let sinds gisteren beter op mijn voeding dan ik de laatste maanden heb gedaan, waarbij ik mijn eiwitinname weer wat omhoog probeer te krikken. Plantaardig, uiteraard.

Stap voor stap verder komen

Na 3 hardloopsessies ben ik helemaal in mijn nopjes. De schoenen zitten als gegoten en het schema is goed te doen. Ik heb een leuk stukje Arnhem gevonden waar ik gemakkelijk mijn run uit kan breiden of inkorten en de 5 kilometer van de hardloopwedstrijd zou ik zelfs al een keer kunnen oefenen om te kijken hoe het mij afgaat. Mijn geheime droom (die nu niet zo geheim meer is) is om een keer door de IJtunnel in Amsterdam te rennen. Ik heb zo vaak bekenden aangemoedigd die de Dam tot Dam liepen terwijl ik jaloers was dat zij door de IJtunnel mochten lopen. Gewoonlijk is die tunnel alleen voorbehouden aan gemotoriseerd verkeer, behalve die ene dag. Misschien sta ik over een jaar of twee ook aan de start van die 16 kilometer van Amsterdam naar Zaandam. Kan ik eindelijk die tunnel door. Maar zo ver ben ik nog niet. Ik sta na mijn run van vandaag alweer te popelen tot ik weer mag, maar het credo is toch echt: stap voor stap. Dat vertaalt zich nu naar: zondag weer de schoenen aan!

No comments:

Post a Comment