Saturday 21 May 2016

Marlies en de Andere Uitdaging

Hoi lieve lezers en lezeressen!
(zegt iemand ooit nog 'lezeres'? Ik heb het tot dit moment al heel lang niet gelezen of gehoord)
Anyway! Vandaag deel ik een heel ander verhaal. Namelijk: de Andere Uitdaging.

(vanwege de embedded Instagram hieronder moet je hier alvast doorklikken. Toont ie niet op mijn home. Issues)




Krav Maga en zelfverdediging

Soms doe je dingen! Op 1 april begon niet alleen mijn veganistische uitdaging, maar startte ik ook met een cursus zelfverdediging. Waarom? Ik wilde eigenlijk al jaren een keertje leren wat je zou kunnen doen als je aangevallen wordt. Een jaar geleden had ik al gekeken of er ergens in Amersfoort een cursus te volgen was, maar helaas. Gelukkig kon ik in februari nog 'gewoon' het internet op en zag ik op Facebook een advertentie langskomen van ContactCombat en dat ze in maart startten met een cursus zelfverdediging/Krav Maga. Op dat moment iets te snel voor mij, maar gelukkig kondigden ze snel aan dat ze per 1 april (zou het een grapje zijn?) een nieuwe cursus gingen starten.

Instinct

Zo gezegd, zo gedaan. Op 1 april bleek het zeker geen grap te zijn en in 8 weken tijd heb ik met een groep vrouwen geleerd wat we kunnen doen in bepaalde situaties waar je niet in wil zitten. Dat je elke avond veilig thuiskomt is in Nederland bijna een vanzelfsprekendheid, maar zoals mijn rij-instructeur altijd zei: 'verwacht het onverwachte'. Nu moet je niet constant gespannen om je heen kijken natuurlijk, dat haalt de kwaliteit van leven wel een beetje onderuit. Maar na 8 weken nieuwe oefeningen leren en deze herhalen, kwam ik gisteravond echt ontzettend trots thuis. Tijdens de laatste les deden we alles nog 1 keer en of ik was gewoon op dreef, of ik ben in staat om instinctief te reageren als ik vastgepakt word.

Girl Power

Natuurlijk scheelt het dat je in die anderhalf uur per week bewust bezig bent met het leren van nieuwe vaardigheden en in een andere situatie reageer je misschien heel anders. Maar het bewustzijn dat je erbij voelt, is heel prettig. Zo ben ik onbewust bezig met welke noodwapens er in de buurt liggen of nadenk hoe ik mij uit een situatie zou kunnen redden als mijn leven in gevaar lijkt. Het maakt mij gelukkig niet angstiger (dat zou best averechts zijn), maar juist gelovend in mijn eigen kracht en mijn mogelijkheden.

En dat certificaat in ontvangst nemen is misschien no big deal, maar ik wilde het toch even delen. Girl Power!  

No comments:

Post a Comment