Wednesday 3 February 2016

Social media: toen en nu - Facebook Twitter LinkedIn

In navolging van mijn blogs over Cu2, MSN en Hyves, kijk ik deze keer naar drie social media die mainstream geworden zijn: Facebook, Twitter en LinkedIn. Kijk je met mij mee?


Facebook

In mijn blog over Hyves vertelde ik al dat Hyvers al gauw verhuisden naar Facebook. Dit medium biedt hetzelfde als Hyves met nog een pre: het is internationaal. In december 2007 maakte ik mijn Facebookaccount aan. Op dat moment had ik net een stage in Zuid-Afrika achter de rug en daarbij mensen leren kennen van andere nationaliteiten. In januari 2008 vertrok ik voor mijn studie een semester naar Zweden, waar het aantal vrienden en nationaliteiten zich uitbreidde.



De meeste mensen hebben op enig moment ongetwijfeld gelezen over privacykwesties waar Facebook op aangesproken werd of bijvoorbeeld de overname van WhatsApp. Ook bij die overname kwamen in Nederland vragen naar boven over de privacy. Maar zeg nu zelf: hoeveel van jullie gebruiken nu nog Telegram in plaats van Whatsapp? Wel denken we (hopelijk) beter na over wat we online plaatsen en dat juich ik alleen maar toe.

Het slingert alle kanten op, maar Facebook blijft hot. Zolang ze zich een weg weten te banen door moeilijke onderwerpen, verwacht ik dat we voorlopig Facebook blijven gebruiken. En mocht het in Nederland plaats maken voor een ander medium: wereldwijd zijn er nog genoeg gebruikers om de machine draaiende te houden. Zelf ben ik selectief: ik voeg liever alleen mensen toe waar ik ook sociaal graag mee afspreek én die ik op de hoogte wil houden van de dingen die ik privé meemaak. 

Twitter

In 2009 begon ik met mijn stage bij een organisatie in Utrecht. Eén van mijn opdrachten: het opzetten van een Twitteraccount. Ik was nog nooit op Twitter geweest en had geen idee hoe het werkte, maar dat werd gaandeweg heel duidelijk. Af en toe geef ik nog een workshop over Twitter, waarbij ik alles vertel over de ins en outs van dit medium. Op 6 februari vier ik alweer mijn 7e Twitterverjaardag. Wow! 



Het medium wist zich steeds beter te profileren dankzij een aantal aanwezige 'bekenden'. Zo was Maxime Verhagen één van de bekendere Nederlanders die Twitter gebruikte om te laten zien waar hij elke dag zoal mee bezig was. Het leidde zelfs tot een tweet-up ('meet up' voor Twittergebruikers) toen hij 10.000 volgers had. Dat hij inmiddels de 95.000 gepasseerd is, laat zien hoe Twitter in die 7 jaar verder gegroeid is. Updates via Twitter gelden inmiddels als legitieme bron voor nieuws in het Acht uur journaal. Dan heb je het goed gedaan.

De kracht van Twitter zit in het versturen van berichten van slechts 140 tekens. Soms een uitdaging, maar meestal een gemak: je komt snel tot de kern van wat je wil zeggen. Voor het zoeken naar werk wordt Twitter ook aangemerkt als een niet te missen kanaal en de hashtag #vacature is in 2015 het vaakst trending. Dat zegt alleen niet veel over de kwaliteit van tweets en juist iets over hoe jouw tweet misschien het minst op gaat vallen. Immers, 'iedereen' gebruikt deze, waardoor tweets snel naar beneden verdwijnen in een timeline. 

LinkedIn

'Facebook voor je zakelijke netwerk' gebruikte ik als omschrijving voor LinkedIn wanneer iemand er onbekend mee was. En zo zie ik het nog steeds. Je leert mensen kennen en wil hiermee in contact blijven, maar het ook zakelijk houden. LinkedIn is er voor gemaakt. De timeline van LinkedIn wordt ook steeds levendiger. Meer mensen durven het nu ook in te zetten om zichzelf te profileren. Ik beken eerlijk: ik vind het lastig om de afweging te maken wat wel of niet zakelijk is. Zoals je hier wel leest, hou ik er wel van om 'casual' te schrijven. Doe ik dat wel of niet als ik op LinkedIn een bericht plaats of deel?


LinkedIn biedt ontzettend veel mogelijkheden om je netwerk te onderhouden, maar ook uit te breiden. De enige drempel die soms bestaat, is dat je bij het toevoegen van een connectie moet aangeven hoe je deze kent. Als de optie 'via een netwerkmoment' toegevoegd wordt, mag van mij de vlag uit. 
De blogfunctie werkt naar behoren en de mogelijkheden van LinkedInprofielen zijn steeds diverser geworden. Een meertalig profiel, het specifiek benoemen van vrijwilligerswerk, behaalde resultaten, werken in teamverband of spelen met je headline; LinkedIn gaat de opties ongetwijfeld uitbreiden. 

Toekomst

Uit het voorgaande moge het wel duidelijk zijn: voor mij blijven Twitter, Facebook en LinkedIn voorlopig goed gebruikt. Het is wel zo dat het gebruik van Twitter in Nederland afneemt. Vermoedelijk door de opkomst van een aantal andere media die eenzelfde behoefte kunnen vervullen, maar met een twist. Binnenkort blog ik verder over een paar van deze media: Instagram en Snapchat.


Lees ook deze toffe blogs over Social media: toen en nu

No comments:

Post a Comment